De geschiedenis van de wr21

De wr77

Anno 1960 Cor Kroon—De Grondlegger van ons bedrijf—viste als zetschipper voor de fa.Doesburg voordat hij de garnalen kotter wr77 kocht en begon met het vissen op garnalen. Na 6 jaar succesvol te hebben gevist liet hij in 1966 een nieuwe garnalen kotter bouwen de wr77, dit is tevens de garnalen kotter waarop zijn zoon Jan Kroon in 1972 is begonnen als visser.

De wr21

In 1982 kocht Cor Kroon een grotere garnalen kotter de wr21 van Gerbrand Smid en in 1990 heeft Jan Kroon het schip overgenomen, van zijn vader, en heeft tot 1996 daar mee gevist. Daarna Is Jan, een samenwerkingsverband met zijn zwager John Stengs aangegaan, en samen zochten zij naar een moderne “eurokotter”. Dat werd de tx7 van Dirk van der meer. Dit schip werd omgenummerd tot de huidige wr21. Door een machinekamer brand, in 2000 is het schip 4 maanden uit de vaart geweest en is toen helemaal gemoderniseerd en gezandstraald en op 19 maart 2001 zo goed als nieuw in de vaart gekomen.

De Duurzame wr21

In 2006 is het bedrijf erkend, door de eu als zijnde “fabriekvaartuig” (verordening 2004/852+853) met eu nr. wr21 en zijn we met de hygiëne code haccp begonnen. Deze werd gecontroleerd door de vwa (Voedsel en Warenautoriteit). Na 4 jaar op rij, een score van 100% van de vwa te hebben gehad, zijn we in 2009 door dnv (Det Norske Veritas) gecertificeerd voor - iso 22000:2005 - (Voedselveiligheid en Hygiëne), ook zijn we in 2009 met het msc (Marine Stewardship Counsil) traject gestart. Dat wil zeggen; Dat we op een duurzame manier garnalen vangen. We hopen dit begin 2010 te realiseren.

WR77 uit 1960

de wr77 uit het jaar 1960

WR77 uit 1966

de wr77 uit het jaar 1966

WR21 uit 1982

de wr21 uit het jaar 1982

WR21 uit 2000

de wr21 uit het jaar 2000